Tweedehands kite kopen

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten bij de aankoop van een gebruikte kite. In Nederland is een groot aanbod wat betreft tweedehands kitespullen die worden aangeboden via marktplaats, hanglos, kitehigh, facebook en nog een aantal mediums. In al je enthousiasme wil je graag zo snel mogelijk een kite kopen, maar let goed op bij je aankoop!

Je moet goed letten op wat je koopt, als eerste kite wil je een bepaald type kite kopen, deze is van hetzelfde soort waar je les mee hebt gehad namelijk een Bow of Delta shape kite (hier vind je meer informatie over verschillende type kites) en geen C-kite deze is namelijk voor gevorderde. Tot 2006 werden er echter alleen maar C-kites gemaakt en deze worden vaak voor heel weinig verkocht, maar vergis je niet, bij aankoop van z’n kite gooi je je geld letterlijk weg (tenzij je het zelfde talent hebt als de huidige wereld kampioen misschien, maar dat zijn er weinig!).

De kitesport is relatief jong en bestaat pas sinds 1999, de innovatie in het materiaal is dan ook behoorlijk, ieder jaar wordt het beter, veiliger en sterker. Het is dus belangrijk dat je niet te oud materiaal neemt, wij zeggen standaard niet ouder dan vijf jaar omdat ze dan veel nieuwe technologieën missen en meestal versleten zijn. De depower en safety systemen zijn dan inmiddels wel achterhaald. Het kan natuurlijk zo zijn dat hij altijd op zolder heeft gelegen maar dan alsnog raden wij het af om een kite ouder dan vijf jaar te kopen!

Het doek

Daarnaast is het belangrijk dat je kijkt naar de staat van de kite, de kite kan erg versleten zijn of reparaties hebben. We kijken eerst naar het doek, hou hem tegen het licht om te zien of er scheurtjes of gaatjes inzitten, doordat het licht erdoorheen schijnt zouden deze direct moeten opvallen (op de foto hieronder zie je z’n gaatje van 2mm). Een scheurtje of gaatje is niet erg maar moet wel worden gemaakt, als dit een kleine is van maximaal 3 centimeter kan je deze maken met het reparatie setje die standaard bij iedere kite zit of je kan een rolletje dacron tape kopen, hoe je deze moet plakken vind je hier. Is de scheur groter is het aan te raden deze te laten maken bij een reparateur, dat kan ook bij ons meer info vind over de reparatie service vind je hier.

”gaatje

Aan het doek kan je goed zien hoe vaak een kite is gebruikt, als een kite ouder is en veel gebruikt is het doek verkleurd en ontstaan er kleine scheurtjes in de coating van het doek, dit gebeurt als eerste op de trailing edge (dit is de rand aan de achterkant van de kite als deze in de lucht staat). Dit wordt het meest veroorzaakt doordat de kite ligt te klapperen op het strand. Hieronder zie je een foto’s van een nieuwe kite, één van een jaar oud en van een oude kite waarvan je duidelijk ziet dat er scheurtjes in de coating zijn ontstaan. Tuurlijk mag een kite wat slijtage hebben want anders moet je maar een nieuwe kopen in plaats van een gebruikte, maar let dus op hoe erg deze is gesleten. Koop je voor het eerst een kite tweedehands neem dan altijd een vriend van je mee die het al langer doet.

”trailing

Check de naden en stiksels van de hele kite, loop ze rustig na en kijk of ze niet los zijn gelaten. Mocht er wel een stiksel zijn losgelaten kan je deze gemakkelijk laten maken. Hieronder zie je een foto van een stiksel die los is gescheurd.

”naad

Reparaties

Aan het doek kunnen reparaties zijn gedaan, vraag hiernaar en bekijk deze goed. Als ze door een professionele zaak zijn gerepareerd hoeft dit geen probleem te zijn. Check de stiksels van de reparatie of deze niet te strak zijn getrokken, trek het doek tussen duim en wijsvinger strak, als het doek ook daadwerkelijk strak staat is de reparatie goed gemaakt. Wij hebben goede ervaringen met natuurlijk onze eigen reparatie afdeling maar weten ook dat de volgende reparatie services goed werk leveren: Kiterepair, Farla, Kitecare en kitereparatie.com. Deze zullen je ook eerlijk vertellen als een reparatie niet meer zinvol is en de kite total loss is. We komen ook wel eens reparaties tegen die echt niet kunnen voor de veiligheid, zie onderstaande foto. Een F-One Bandit Dos (2008) die is gerepareerd, met een stuk Slingshot doek waarvan de banen niet overeenkomen en deze te strak is gestikt! Hier had door de reparateur moeten worden gezegd dat deze total loss was!

”kite<

De leading edge en struts

Pomp de kite altijd op als je hem gaat kopen, sluit na het oppompen de slangetjes tussen de leading edge en de struts en wacht een kwartier. Mocht de kite na een kwartier nog even hard zijn kan je er bijna (99,5%) altijd van uitgaan dat de kite niet lek is, mocht hij wel zacht zijn geworden zie je direct of de lekkage bij een van de struts zit of in de leading edge. Struts zijn makkelijk te plakken of te vervangen, een leading edge is iets ingewikkelder. Het is handig om de kite op te pompen en dan het doek, de naden en de bar gaan controleren als je hiermee klaar bent is er meestal wel een kwartier voorbij.

Bekijk de leading edge op beschadigingen of reparaties, als deze zijn uitgevoerd kan het zijn dat de kite ooit lek is geweest. Ook deze reparaties kunnen netjes worden gemaakt door de goede reparateurs. Reparaties aan de leading edge zijn prijzig omdat ze veel tijd kosten hieronder zie je een foto van een goede reparatie (links) en een slechte reparatie (rechts).

”leading

De bar

Het is van belang dat je minstens net zo goed naar de bar kijkt als naar de kite. Controleer of de bar van hetzelfde merk is en uit hetzelfde jaar komt als de kite. Het is ook mogelijk dat dit werkt als er verschil inzit maar dat is niet aan te raden. Je zet ook geen Opel motor in een Toyota. Kijk ook of de maat van de bar goed is ten opzichte van je kite, kleine kites gebruiken kleinere barren dan grote kites. Voor een 7m heb je een bar tussen de 40 en 50cm nodig maar voor een 12m is het lekkerder om een bar tussen de 45 en 60cm te hebben. Zorg dat je een bar koopt met standaard lijnlengte tussen de 20 en 25 meter. Hier vind je al onze barren die we verkopen.

Controleer op slijtage van de grip, deze is namelijk moeilijk te repareren. Check de depowerlijn, deze is vaak wel makkelijk te vervangen. Als er een depowerlijn van touw op de bar zit is sowieso aan te raden deze tijdig te vervangen om ongelukken te voorkomen. Check of het depowersysteem goed werkt, dit kan soms lastig gaan als er geen spanning op staat en controleer vervolgens de lijnen op beschadigingen en knopen. Eventuele beschadigingen of knopen maken de lijn tot wel 50% minder sterk en vergroot dus de kans op breken. Knopen kan je makkelijk uit de lijn halen hier vind je hoe je dat doet. Hieronder zie je een foto van een bar met gesleten depowerlijn (links) en een bar waar de grip deels van af is (rechts).

”gesleten

Controleer of de lijnen even lang zijn, het is belangrijk dat alle vier de lijnen ongeveer even lang zijn als de kite full power staat een standaardafwijking van een aantal centimeter is geen probleem. Wel belangrijk is is dat de powerlijnen even lang zijn als elkaar, dit geld ook voor beide stuurlijnen. Anders zit er namelijk een afwijking in de kite en stuurt hij automatisch naar links of rechts. Check de pigtails op slijtage, mochten deze veel zijn gesleten kan je deze makkelijk vervangen voor een nieuwe set.

Advies

Mocht je een kite hebben gevonden maar nou niet zeker weten of deze kite wat voor jou is kan je ons altijd bellen op 071 40 811 54, mailen of langskomen. Wij zullen dan voor je kijken of dit een geschikte kite voor jou is ook al heb je hem niet bij ons gekocht! Zelf hebben wij ook een groot aanbod gebruikte kites en board check deze hier.