Kite afstellen

kite afstellen?

Hoe controleer je of je kite goed is afgesteld en hoe stel je je kite af?

Het is belangrijk dat je kite goed is afgesteld. Zo voorkom je ongelukken en haal je het maximale uit je kite. Als je een nieuwe kite koopt mag je ervanuit gaan dat deze goed is afgesteld en perfect vliegt. Bij een oudere kite of bij de aanschaf van een tweedehands kite kan het zo zijn dat de kite niet meer helemaal goed is afgesteld. Het gevolg kan dan zijn dat de kite niet meer goed vliegt, dat deze te veel power heeft, te weinig power heeft, gaat backstallen (achteruitvliegen), naar links of naar rechts vliegt of dat deze helemaal de lucht niet meer in wilt.

Het is van belang dat je stuurlijnen (achterste lijnen) en powerlijnen (voorste lijnen) even lang zijn. Dit kan je gemakkelijk controleren door de bar uit te lopen deze aan iets vast te maken en aan de bar te trekken. Zorg dat er op alle vier de lijnen evenveel kracht staat op het moment dat de bar volledig is gepowered. Mochten alle lijnen evenveel spanning hebben en de bar recht staat dan weet je dat de bar en lijnen in orde zijn.

Als je merkt dat de bar niet recht staat op het moment je trekt aan de bar dan weet je dat de stuurlijnen niet even lang zijn. De kite zal in de lucht dan niet stabiel op 12 uur blijven staan en altijd naar dezelfde kant bewegen als je de bar loslaat of recht naar je toetrekt. Hoe groter het verschil tussen de lijnlengte hoe groter de impact zal zijn op het gedrag van de kite. Je zal dit moeten oplossen en zorgen dat deze weer even lang worden. Dit kan op diverse manieren, wat deze mogelijkheden zijn komen we zo op terug.

Ook kan het zo zijn de powerlijnen niet even lang zijn ook dan zal de kite niet stabiel blijven staan op 12 uur en de kite zal altijd kiezen voor een kant. Het is dus van belang dat zowel de lengte van de stuurlijnen als de powerlijnen even lang zijn.

Daarnaast is het van belang dat de lengte van de powerlijnen en de stuurlijnen ook niet teveel van elkaar verschillen dit kan namelijk zorgen voor teveel of te weinig kracht in de kite en kan zorgen dat deze gaat backstallen of frontstallen. In de meeste gevallen moeten deze lijnen even lang zijn op het moment dat de bar volledig staat gepowered. Een centimeter of twee verschil hoeft soms niet veel uit te maken maar dat kan wel! Deze afstelling is deels ook persoonlijk wat de ene namelijk lekker vindt varen als deze fullpower heeft vindt de ander de kite fijner met iets meer depower. Deels kan je dit ook aanpassen met de knoopjes op het uiteinde van de lijnen en het depowersysteem wat op de bar zit. Mocht dit niet het geval zijn zijn er diverse mogelijkheden om te zorgen dat de lijnen weer even lang worden.

  • Lijn oprekken: Door de bar vast te maken aan een hek of paal kan je de lijnen voorzichtig oprekken, doe dit alleen als het verschil minder is dan 2 centimeter anders bestaat er een kans dat de lijn breekt of minder sterkt wordt. Door rustig aan de kracht op de lijnen op te voeren kan je de lijnen weer gelijk maken. Dit werkt voor zowel de stuur als de powerlijnen.
  • Knoopjes onderaan de bar: We nemen een bar van North of Naish bij deze zitten er onderaan de bar op de leader lines diverse knoopjes aan een van deze knoopjes zit de stuurlijn bevestigd je kunt de stuurlijn verplaatsen over een van deze knoopjes om de stuurlijnen weer gelijk te maken.
  • Pigtails: We nemen een bar van Cabrinha aan het eind van de lijnen vind je pigtails die gemakkelijk 10 centimeter langer of korter zijn te maken en ervoor kunnen zorgen dat je lijnen weer exact even lang worden. Slingshot heeft een pigtial met meerder knoopjes waardoor je hiermee de lijnen weer gelijk kunt maken. Mocht je een bar hebben zonder pigtails kan je er dus ook voor kiezen om een setje losse Cabrinha pigtials (Cabrinha Connect set) te kopen en deze op het einde van je lijnen te zetten.
  • Lijnen vervangen: Natuurlijk is het ook mogelijk om je lijnen te vervangen door een setje nieuwe. Als je lijnen vervangt vervang deze dan altijd per twee dit heeft te maken met de hoeveelheid rek in een lijn. Wil je dus de rechter stuurlijn vervangen dan zal je ook de linker stuurlijn moeten vervangen. Hetzelfde geldt voor de powerlijnen.
  • Lijnen inkorten: Ook is het mogelijk om een lijn in te korten en deze te voorzien van een nieuwe sleeve (het stukje wat over het einde van de lijn zit en vaak een lus of een knoop heeft).

  • Mochten je lijnen (weer) even lang zijn dan zullen we moeten kijken of de kite goed is afgesteld. Mocht je de kite oplaten en merken dat de kite toch iets doet wat je niet wilt dat hij doet dan zal het waarschijnlijk aan de aftellingen van de bridles van de kite liggen. Check bij de aanschaf van een tweedehands kite of de bridle set origineel is en je geen rare slijtage plekken ziet. Het is van belang dat de bridles exact gelijk zijn aan elkaar een verschil van een centimeter is al behoorlijk en kan ervoor zorgen dat de kite niet meer fijn vliegt. Door de bridles op elkaar te leggen kom je erachter of deze nog gelijk zijn aan elkaar. Mocht dit niet het geval zijn is het van belang dat beide kanten worden vervangen door een nieuwe bridle of een nieuw stuk van de bridle. Bridle sets zijn voor de meeste kites al verkrijgbaar vanaf €50,- afhankelijk van het aantal lijntjes en pully’s. Neem contact met ons op voor het bestellen van bridlesets.

    Is het dus zo dat de lijnen en bridles gelijk zijn aan elkaar dan zou de kite goed moeten vliegen. Laat de kite de eerste keer altijd rustig op te kijken of dit ook daadwerkelijk het geval is. Mocht de kite toch gaan backstallen of frontstallen dan weet je dat je bij backstallen te veel power hebt in de kite, de powerlijnen moeten dan dus wat korter worden gemaakt of de stuurlijnen wat langer. Als de kite gaat frontstallen oftewel te weinig power heeft zal je de powerlijnen langer moeten maken of de stuurlijnen korter. Mocht de kite afwijken naar een bepaalde kant weet je dat het niet aan de lijnen of bridles ligt maar aan de kite zelf. Het kan namelijk ook nog zo zijn dat de kite altijd een bepaalde kant op vliegt omdat bijvoorbeeld de leading edge wat gedraait zit of dat het doek van de kite aan een kant meer is opgerekt dat aan de andere kant of dat er door een onjuiste reparatie geen balans meer is in de kite. Problemen zoals deze zijn vaak helaas niet meer op te lossen.

    Mocht alles goed werken kan je ook eens gaan kijken naar andere aftelmogelijkheden die er op de kite zitten. Vaak is er namelijk een mogelijkheid om de stuurlijn op de wingtip van de kite naar voren of naar achter te plaatsen dit heeft te maken met bardruk en het sneller depoweren van de kite. Op het moment dat je de lijn verder naar achter plaatst krijg je minder bar druk en heeft deze ook iets minder depower. Op het moment dat je de lijn naar voren verplaatst krijg je meer bardruk en meer depower. Vaak staat dit ook op de kite aangegeven doormiddel van tekst of een plaatje.

    Ook kan je bij sommige kites de bridle verplaatsen op de leading edge. Ook al is dit verschil soms maar een centimeter het maakt de kite vaak compleet anders. Het verschil heeft vaak te maken met hoe ver de kite in het windvenster staat. Zo kan je op sommige wave kites kiezen voor een aanlandige of aflandige setting en zijn bij C-kites vaak mogelijkheden voor Wakestyle of de freestyle setting.

    Mocht je vragen of opmerkingen hebben over het afstellen van je kite of heb je hulp nodig bij het correct afstellen dan helpen we je graag! Je kunt ons altijd bellen mailen of langs komen in onze kiteshop.



    Heb je nog vragen over het afstellen van je kite, stel ze aan onze specialist Tom Visser tom@kitemana.nl